Pad peluh ketiak - Cara praktikal untuk Mengurus Berpeluh berlebihan

Pad peluh ketiak - Cara praktikal untuk Mengurus Berpeluh berlebihan

Kesan psikologi stigma sosial ke atas seseorang yang mengalami peluh ketiak berlebihan merupakan satu ancaman langsung kepada identiti peribadi dan sosial orang itu. Peluh berlebihan boleh membawa kepada banyak kesan yang memalukan. Ini termasuk fizikal, mental dan juga akibat lain.

Peluh berlebihan berbahaya kepada identiti sosial seseorang kerana ia mewujudkan tekanan, rendah diri, kemurungan, dan kebimbangan. Ramai orang cenderung untuk lupa bahawa semua manusia mengalami ketiak berpeluh. Walau bagaimanapun, sesetengah orang telah dikeluarkan lebih daripada berpeluh normal, keadaan yang dikenali sebagai axillary hiperhidrosis.

Berpeluh dan kebimbangan ada hubung kait antara satu sama lain. Ia adalah keadaan yang biasa yang menjejaskan ramai orang. Peluh yang banyak biasanya berlaku apabila seseorang itu mengalami terlalu banyak kebimbangan. Sebagai contoh, hanya memikirkan perlu berdiri dan berinteraksi di hadapan ramai orang membuat mereka gementar dan berpeluh sedalam-dalamnya.

Secara umum, gangguan kebimbangan sosial melibatkan ketakutan kronik sengit dihakimi oleh orang lain dan untuk dihina dan malu di hadapan ramai orang. Ini kebimbangan dicetuskan peluh berlebihan dan masalah kesihatan disebabkan oleh kerisauan yang boleh membawa kepada kemurungan dan kebimbangan sosial. Mereka takut dihakimi dan diteliti oleh orang lain.

Berpeluh ketiak adalah gejala fizikal gangguan kebimbangan sosial. Pendekatan terbaik untuk jenis ini keadaan adalah untuk menentukan punca dan diuruskan untuk menghapuskan berpeluh berat. Apabila punca berpeluh berat telah ditangani atau dirawat pencetus seperti ketakutan, berpeluh ketiak akan berhenti atau mengurangkan.

Faktor utama yang menyumbang kepada peluh berlebihan adalah makanan yang anda makan dan produk yang anda gunakan dan memohon kepada kulit anda menyuntik atau menelan. Ingatlah bahawa badan anda memerlukan makanan untuk fungsi dalam cara yang paling cekap. Tabiat makan yang tidak sihat boleh menyebabkan peluh berlebihan. Kelenjar peluh mengeluarkan toksin dari badan kita dan ia mengenakan lebih banyak usaha untuk menghapuskan toksin yang telah dimakan, dengan itu menghasilkan peluh lagi.

Ambil mandi hari untuk menjaga jumlah bakteria pada kulit anda di cek. Gunakan hanya pakaian kain semula jadi seperti kapas untuk membolehkan kulit anda untuk bernafas dan peluh ketiak penggunaan tuala wanita untuk menyerap lembapan dari kulit. Cuba untuk menukar diet anda dengan menghapuskan minuman kafein dari diet anda dan juga makanan yang mempunyai bau yang kuat, seperti bawang putih dan bawang.

Ketiak berpeluh berlebihan perubatan sebagai axillary hiperhidrosis boleh dikatakan tidak berbau dan ia adalah di mana bakteria yang hidup di kulit kita berkembang. Bakteria memecahkan peluh dengan asid lemak aromatik yang menghasilkan bau badan yang tidak baik (bromhidrosis). Pad peluh ketiak adalah cara yang praktikal untuk digunakan setiap hari untuk menghapuskan peluh noda pada pakaian anda yang boleh menyebabkan rasa malu dan kejanggalan.

Masyarakat kita hari ini meletakkan hal yang tinggi terhadap kebersihan diri. Seseorang yang mempunyai ketiak berpeluh berlebihan akan diejek dan terpencil. Orang kadang-kadang tidak mahu ambil tahu punca apa-apa syarat sama ada melalui kecuaian atau kerana gangguan perubatan. Daripada berbincang dengan rakan sebaya mereka dan berkongsi trauma mereka, mereka meletakkan banyak usaha untuk menyembunyikan keadaan mereka dengan menggunakan deodoran atau antiperspirant untuk menghapuskan kelembapan dan bau. Pad peluh ketiak adalah satu rahmat kepada mereka kerana ia menyembunyikan peluh berlebihan mereka bukan hanya pada ketiak mereka, tetapi di kawasan-kawasan lain badan mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar