Apa Adakah Punca utama Payudara Ketulan?

Apa Adakah Punca utama Payudara Ketulan?

Terdapat banyak sebab ketulan payudara dan sebahagian daripada mereka adalah berbahaya - seperti ia mungkin menyakitkan atau berbahaya dan beberapa sebab-sebab yang tidak berbahaya. Kategori yang ketulan payudara termasuk kecederaan, jangkitan, pertumbuhan bukan kanser dan juga kanser.

Di Amerika Syarikat, majoriti wanita mati dengan kanser payudara sahaja. Ia adalah punca kedua kematian di kalangan wanita. Tetapi pada masa kini kadar kematian akibat kanser payudara menurun. Kejatuhan dalam graf kadar kematian akibat kanser payudara mungkin disebabkan oleh fakta-fakta seperti pengesanan awal kanser payudara serta rawatan yang lebih baik daripada kanser payudara. Biasanya kebanyakan ketulan payudara tidak berbahaya (benign) tetapi setiap sekaligus mesti diperiksa oleh doktor untuk menubuhkan atau tidak termasuk diagnosis kanser.

Ketulan payudara juga disebabkan oleh jangkitan yang dikenali sebagai mastitis. Mastitis adalah sangat biasa di kalangan wanita terutamanya yang menyusu bayi mereka. Walaupun menyusu apabila kulit puting yang cedera atau retak maka bakteria boleh memasuki luka dengan mudah dan menyebabkan jangkitan. Biasanya dalam wanita penyusuan salur susu tersumbat terbentuk yang amat sukar dan menyakitkan. Jadi beberapa rawatan yang sedia ada yang menghalang keras dan kawasan yang sakit dari terhasil ke dalam jangkitan payudara sebenar seperti mastitis.

Kanser payudara juga boleh disebabkan oleh kecederaan. Jika payudara beberapa wanita telah cedera oleh trauma maka akan ada yang pecah saluran darah kecil yang menyebabkan kawasan pendarahan setempat dan ia boleh dirasai sebagai ketulan. Kecederaan itu hasil ke dalam pembentukan ketulan pada payudara. Tetapi ketulan ini tidak berkanser.

Terdapat beberapa pertumbuhan bukan kanser yang menyebabkan ketulan payudara seperti sista payudara, perubahan fibrocystic dan fibroadenomas.

1. sista payudara - Mereka adalah kantung kecil yang dipenuhi dengan cecair di dalam dada dan juga mereka adalah rendah. Terutama masalah ini adalah perkara biasa usia 35 tahun ke atas Dalam tempoh kitaran haid saiz sista sering berubah dan mereka menjadi lembut juga.

2. perubahan fibrocystic - Ia mempunyai ciri-ciri buah dada yang hampir kasar, berketul-ketul dan banyak penyelewengan. Wanita mungkin mengalami sakit atau ketulan semasa perubahan fibrocystic.

3. Fibroadenomas - Mereka yang sangat biasa di kalangan wanita dan bukan kanser. Biasanya wanita 30-35 tahun mengalami jenis ini pertumbuhan. Mereka adalah pepejal, tumor firma yang biasanya tidak menyakitkan atau mempunyai tender sedikit. Biasanya mereka berkembang dalam remaja atau semasa mengandung.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar